Autocamper

Hvordan ?

 

Gode råd til dem som ønsker at anskaffe en autocamper

 

 

Generelt

 

Autocampere kan generelt opdeles i 2 hovedgrupper

 

De integrerede kassevogns modeller som er baseret på bilens oprindelige stålkarosseri

 

Kabinemodellerne som er baseret på åbne chassier og oftest bygget hen over bilen førerhus med permanente sovepladser på 1 sal.

 

Kabinemodellerne kan igen deles op i 3 grupper

 

·      Alkove modeller (oftest med 2 faste sovepladser over førerhuset)

 

·      Del-integrerede modeller (uden faste sovepladser over førerhustaget men ofte med faste                

seng i stueetagen

 

·      Fuld-integrerede modeller (her mangler bilens eget førerhus og man sidder i “dagligstuen”

og styrer)

 

Anskaffelse af familiens rullende hjem Autocamperen

 

    Der er flere måder at anskaffe en autocamper på :

 

Købe en fabriksny færdig standard camper hos forhandler, producent eller importør.

Her ordnes alt det praktiske af sælgeren, så det er blot et spørgsmål om at finde den model man synes bedst om. Dog skal man regne med en vis leveringstid (i perioder meget lang). Disse serieproducerede campere har en meget svingende kvalitet dvs. man får det man betaler for. Flere producenter tilbyder i dag en discount udgave, hvilket ikke er ensbetydende med at producent/forhandler taber penge hver gang de sælger en camper, man har blot sparet de steder hvor det umiddelbart ikke ses af den uerfarne køber.

 

Få fremstillet en camper specielt på ny eller brugt basisbil.

Denne form for camper behøver ikke at være dyrere end standardmodellerne, men fornøjelsen er størst når man føler alle sine behov er opfyldt, dog er det vigtigt at man kender sine behov og har gjort sig nogle erfaringer ved evt. at leje. Tænker man på gensalgsværdi bør man også overveje hvad andre bryder sig om, således den ikke bliver alt for speciel. En skræddersyet autocamper vil altid blive mere håndværkspræget (godt håndværk er altid efterspurgt og har en høj gensalgsværdi, det er måske ikke helt forkert at sammenligne med murermesterhus <> typehus).

 

Købe en brugt camper.

Ved anskaffelse af en brugt camper tager man toppen af prisen og man kan som regel få den leveret i løbet af kort tid, så der er mange førstegangskøbere som vælger denne løsning.

Fabriksnye campere som har været brugt professionelt til udlejning vil i mange tilfælde blive skiftet ud efter 1-2 sæsoner (5-6 mdr.eller 12-15 mdr. gammel), så der er mulighed for at gøre en god handel i august/september måned, på denne måde får man en god vedligeholdt bil, som er næsten ny med et acceptabelt km antal og måske fortsat fabriksgaranti.

Ved køb af ældre brugte campere er det et spørgsmål om tillid, ganske som ved køb af anden brugt bil, dog er det sådan at det i mange tilfælde ikke er bilens alder, men stand og omfanget af udstyr som sætter prisen.

De seriøse firmaer som opbygger brugte autocampere sørger selvfølgelig for en grundig renovering af bilen inden ombygning til camper. Desværre er der mange selvbyggere som glemmer at få bilen ordentlig renoveret inden opbygningen, derfor ser man mange selvbyggere som sælger deres camper efter 2 år, fordi man er blevet “overhalet” af rustproblemer, som desværre er svære at udbedre når ombygningen er sket.

 

Selv importere en brugt camper fra udlandet.

Det skal på det kraftigste frarådes at man forsøger sig med denne form for anskaffelse af camper, da der næsten altid vil være problemer med godkendelse af disse biler, som ikke er bygget til det danske marked. Der vil heller ikke være økonomi i denne trafik i ret mange tilfælde, selvom det måske kan være fristende, når man hører den lavere pris i udlandet. Registreringsafgiften beregnes ikke af fakturaprisen men alene på grundlag af toldvæsenets værdiansættelse (hvilket igen hænger sammen med handelsprisen i Danmark). Det vil således sige at det eneste man sparer er momsdifferencen, som evt. skal bruges til ændringer af f.eks. af gasanlæget, således det opfylder de danske specifikationer (30mb i Danmark hvor det ofte er 50 mb i Tyskland).

 

Købe en ny eller brugt camper som er indregistreret i udlandet.

Man kan spare penge ved at anskaffe sig en autocamper i udlandet, som står på den anden side af grænsen og selvfølgelig lyder det fristende, men “pynten” går noget af regnestykket, hvis man sammenligner de faktiske udgifter totalt og afsavnet ved at have den stående på den anden side.

Fordele

Billig i anskaffelse, mindre forskel end tidligere (som ved øvrig grænsehandel) og oftest spares der kun et mindre beløb total set.

Ulemper

Bilen kan IKKE bruges i Danmark - skal man køre gennem Danmark, skal man søge om transit-tilladelse i god tid.

Utryghed, da man ikke selv må eje bilen, den tilhører en forening i udlandet.

Salg og afvikling - hvis man ikke længere ønsker at “eje” camperen er der så mulighed for at få et rimeligt beløb eller er der andre der bestemmer hvad man skal have ?

Man er vel mere eller mindre i “lommen på firmaet (foreningen).

Forsikring - Kender man nok til forholdene i udlandet. Hvordan fungerer disse ting hos vore naboer og er man sikret nok, oftest er disse forsikringer med meget højere selvrisiko.

Rejseudgifter og besværligheder - Skal man bruge køretøjet skal man altid starte i personbilen med al feriebagagen, som skal pakkes om på parkeringspladsen, inden turen starter og når den slutter.

Det er for dyrt og besværligt at bruge camperen i weekender.

Konklusion - En camper på udenlandske nr.plader vil kun blive benyttet til længere rejser og derfor udnyttet for lidt set i forhold til campere på danske plader som altid står klar til benyttelse. Den i mange tilfælde beskedne besparelse står ikke i forhold til udnyttelsen.

 

Køre på “gule plader”.

Kørsel med en varevogn som mere eller mindre permanent er indrettet som “autocamper” på gule plader, kræver en god fantasi og gode nerver, da man altid bevæger sig på kanten af loven. Det er en gængs opfattelse at hvis blot tingene ikke er fastgjort med skuer, er næsten alt tilladt, det er ikke tilfældet. Det er opfattelse af om køretøjet er indrettet til beboelse som er afgørende (når man kigger ind i vognen minder den om en autocamper eller en varevogn ?). Det er derimod tilladt at transportere campingudstyr i varevognen, da den jo er indregistreret til godstransport. Pas på og læs reglerne grundigt igennem.

 

Købe en varevogn (kassevogn) og selv indrette den til camper.

Det er den måde de fleste selvbyggere benytter, da det virker mest overskueligt både tidsmæssigt og økonomisk at indrette en varevogn, som forsynes med udstyr efter hele familien har være ude at “stjæle” ideer, hos de forskellige autocamper forhandlere. Opbygningstiden strækker sig som regel over 6-8 mdr., selvom der selvfølgelig er nogle som kan klare det hele på 2 weekender. Her drejer det sig først og fremmest om en god planlægning, så man ved hvad man ønsker, inden man begynder opbygningen, har man ingen erfaring i brug af autocamper lønner det sig at leje en autocamper for at få noget erfaring. Lejeudgiften for f.eks. 3 dage tjenes hurtigt ind, fordi man undgår at skulle ændre på indretningen undervejs. Det er yderst vigtigt at man får løst problemet med “stålorm” inden man begynder indretningen. Som selvbygger vil det også være klogt at vælge en leverandør af delene, som har erfaring i opbygning af campere, således man kan trække på dennes viden, efterhånden som man løber ind i problemer. Hvis man ønsker en høj gensalgsværdi, bør man kun benytte de “orginale” letvægts materialer. Men husk også at undersøge om den varevogn du har valgt kan ændres til personbil, da autocampere her i landet skal registreres (synes) som personbiler. Toldvæsenet udgiver en vejledning, som fortæller om de specielle afgifts reglerne vedr. autocampere.

 

Købe en ladvogn (chassi) og montere en campingkasse.

Denne camper er kun for de øvede selvbyggere, som har erfaring, der evt. har bygget en eller to autocampere før.

 

God Fornøjelse og på gensyn !

 

Der tages forbehold for rigtigheden i ovennævnte oplysninger. Vendelbo Vans vil ikke kunne stilles til ansvar, såfremt oplysningerne ikke stemmer overens med de faktiske forhold.

 

Vi importerer, producerer og forhandler følgende autocampere :

 

 

Laika

 

Bürstner

 

Knaus

 

VV Camper

 

Besøg vores velassorterede SPECIALBUTIK

·  Fabriksnye Autocampere

·  Brugte Autocampere

·  Tilbehør

·  Reservedele

·  Udstyr

·  Møbelsæt

·  Selvbyggere

·  Stort hovedkatalog

·  Kort sagt alt til autocampere